I dette indlæg sætter vi fokus på en af Danmarks mest talentfulde designere: Maikel Tawadros. Tidligere på året blev han desværre nødt til at lukke ned for brandet “Maikel Tawadros” på grund af økonomiske udfordringer som følge af samarbejdspartneres manglende overholdelse af aftaler.
De smukke og interessante kollektioner, som blev produceret i brandets levetid, fortjener dog stadig en hyldest. Og den giver vi her!
Maikel Tawadros begyndte oprindeligt i modebranchen som ekspedient i en modebutik, hvor han endte med at blive indkøber. Herefter var han freelancer, inden han flyttede til Paris, hvor han arbejdede som International Sales Representative for det danske brand Annhagen.
I 2012 blev Maikel Tawadros uddannet fra Københavns Mode- og Designskole og debuterede allerede året efter som designer med brandet af samme navn. To år senere afholdt han for første gang et show til Københavns Modeuge, og siden hen fortsatte successen, som blandt andet affødte en nominering til DANSK Design Talent Magasin-prisen i 2015 – et prominent år, hvor talenterne havde mentorer som Bitte Kai Rand, Soulland og Julie Fagerholt Heartmade.
Tawadros’ styles er desuden blevet udstillet på museum, hvilket er med til at cementere brandets status som design, der ligger mellem mode og kunst. Det skete tidligere i år i forbindelse med udstillingen “For Fashion’s Sake” på EMMA-museet i Helsinki.
Avantgarde, arkitektur og asymmetri
Maikel Tawadros-universet er præget af elementer som arkitektoniske linjer og skræddersyede detaljer – men med kant. Der er tale om en avantgardistisk æstetik, hvor rene og enkle elementer møder rå og eksperimenterende elementer i et kontrastfyldt, kontrolleret kaos.
Rent æstetisk var jeg tilhænger – og er det stadig – af minimalisme med en vis brutalitet. Jeg dyrkede ikke det sukkersøde og pæne, fastslår han.
Man skulle tro, at en sådan æstetik tiltaler en snæver målgruppe – og det troede Maikel Tawadros også. Det viste sig dog ikke at være tilfældet:
Jeg havde en forstilling om, at min ultimative kunde vil være en kvinde a la Tilda Swinton. Men jeg tror, jeg ramte mange slags kvinder og ikke kun den super avantgarde med hang til KUN at gå i sort tøj, men faktisk også den kommercielle kvinde, som gerne vil ha’ noget tøj, der lige havde det der ekstra.
At være tro mod sig selv
Når Maikel Tawadros valgte at designe tøj ud fra principper, som han egentlig troede, havde en meget snæver målgruppe, skyldtes det hans ambition om at være tro mod sig selv og bevare sin designmæssige integritet:
Jeg ville skabe et univers, hvor jeg var 100 % mig selv i mit design og æstetik. Det gør jo selvfølgelig, at der altid være nogen, som ikke forstår designet og universet, men det var jeg i princippet ligeglad med, eftersom mit univers skulle være 100 % mig. Jeg var dog så heldig, at der var masser, der forstod mit univers og fik hurtigt oparbejdet nogle faste kunder, ‘fans’ og følgere.
Det originale udtryk, Maikel skabte uden at gå på kompromis med kommercielle interesser, gav pote og medførte fans blandt danske kendisser som Medina, Pernille Rosendahl, Lina Rafn, Clara Sofie og Sofie Linde.
Populariteten, der ikke kun var at finde hos kendisser, men også hos ‘almindelige’, stilfulde kvinder, skal måske forklares ud fra en anden af brandets kontraster: nemlig sammensætningen af høj kvalitet og et modigt udtryk med overkommelige priser:
Jeg tror, at hvis man skal opsummere, hvad der lå til baggrund for brandet, så er det, at jeg syntes, at der manglede et avantgarde og minimalistisk brand, der havde fokus på gode og rene kvaliteter, men også priser, der ikke tangerer over til det latterlige som f.eks. en printet T-shirt til 5000 kr. i 100 % bomuld. Men at du i stedet kan få en super flot kjole i 100 % uld crepe til 3000 kr. og ikke 10.000 kr. som nogle af mine konkurrenter. Selvfølgelig var der også showpieces som mine pelse og så videre, som var mega dyre, men det er pels og et helt andet univers.
AW13
Brandets første kollektion, der havde titlen “Tyto Alba”, var sort og enkel med anvendelige styles krydret med dekadente og luksuriøse detaljer som pels og fjer.
SS14
“Drasha”-kollektionen fra SS14 havde et skræddersyet udtryk med sort som den dominerende farve tilsat enkelte stænk af orange. Derudover indeholdt kollektionen skulpturelle smykker skabt i samarbejde med Zarah Voigt.
AW14
Sæsonen efter var inspireret af renæssancen og havde derfor titlen “Rebirth”. Samme tidsånd dominerer i denne kollektion, der hylder individet og retten til forskellighed ved at dyrke kontraster som det bløde og det hårde.
SS15
Maikel Tawadros’ SS15 kollektion havde et atletisk udtryk med T-shirts og tanktops, som fik et eksklusivt og overraskende twist med enkelte pelselementer i en stærk, blå farve.
AW15
Til AW15-kollektionen, der havdet titlen “Nomad”, havde Maikel Tawadros ladet sig inspirere af arabisk og nordisk kultur. Ud fra det skabte han en slags urban kriger, en evigt rejsende kvinde iklædt naturens materialer som strik og læder.
SS16
Med kollektionen “Bionic” fra SS16 blev der sat fokus på biologi vs. elektronik – naturen vs. det menneskeskabte. Det kom til udtryk i sammensatte styles, der både havde elementer som pels såvel som kæder og lænker.
AW16
I AW16-kollektionen var designerens karakteristiske take på på minimalisme atter tilbage med sorte styles tilsat pels i en støvgrøn farve, skræddersyede frakker og jakker, rå kæder samt uniform-lignende dragter.
SS17
Brandets sidste kollektion havde navnet “Fear” og var designerens mest personlige kollektion. Tawadros-favoritter som sort skrædderhåndværk og skøn pels blev i denne kollektion tilsat goth-elementer som piercinger og læder.
Hvad bringer fremtiden?
Vi har naturligvis spurgt Maikel Tawadros om hans fremtidsplaner, og selvom intet er officielt endnu, vil han gerne løfte sløret en smule:
Jeg har et projekt kørende lige nu, som forhåbentlig kommer op og køre i slutning af dette år, men jeg ikke kan fortælle noget om det… Jeg kan dog fortælle én ting, og det er, at det ikke har noget med modebranchen at gøre.
Om end vi er triste over at skulle sige farvel til Maikel Tawadros i modebilledet, glæder vi os til at følge ham og hans næste kreative projekt!